torsdag 14 juni 2012

Över 10 liter i värmesystemet!

I går fyllde vi på det vattenburna värmesystemet med glykol blandat 1:1. Vi hade 10 L men ändå räckte det inte riktigt. Fortsätter i kväll och sedan blir det nog en period med försök att få ut luften. Förhoppningsvis kan vi snart prova kaminen - jättespännande!
Jag satte fast en av våra säkerhets-sele-fästen. Vi ska ha tre i sittbrunnen och jag satte denna så nära mittlinjen i aktern det gick. Ska sedan ha en som man ska nå när man står tryggt på trappan i ruffen och sedan en mittemellan. På däck har vi en rem som går från sittbrunnen till fören där vi hakar fast selen vid arbete på däck vid busväder.
När vi kryssade hem förra hösten knopade jag fast mig i pulpiten så jag inte skulle kastas ner på andra sidan om jag tappade fotfästet. Det är minst 3 meter till andra sidan - precis så långt som jag ramlade när jag bröt mina armar. Kanske är det därför jag känner mig osäker på "railen" vid stor lutning. Ska fundera på ett enklare säkerhetsbälte till mig.

2 kommentarer:

MeaDiva sa...

Har ni koll på hur slang och konvektorer ni lagt i ert system?
Hur stort är ert expansionskärl?

Vi har inte skaffat något ännu och jag funderar på hur stort det behöver vara!

/Tobias

CoM sa...

Vi tror att det är drygt 30 meter i systemet och hur många meter av dom som är konvektorer och handdukstork vet vi inte på rak arm. Får kolla det när vi hinner. Expansionskärlet är på 2 L.
/Cia