fredag 6 april 2012

Långfredag i källare

Ja inte bara i källaren. Vi började med att åka till Hjertmans och Bauhaus för att köpa mer saker till värmesystemet och ventilation.
Sedan var vi nere i vår verkstad och donade. Magnus fixade en fastsättning till den mekaniska pump som vi ska kunna pumpa upp disel till vår värmartank med. Vi kommer alltså ha en tank på ca 30 liter med självfall till kaminen och för att få upp disel från motortanken till den behövs en pump. Sedan sågade och slipade han kistbänksloccket så det är färdigt fför topcoating och teakning.



Jag lade på första lagret lack på sittbrunnsbordet. Det blev så fult förra året. Förmodligen för att vi var ute med båten långt in i november och inte tog upp förrän 7 december. Hösten är ju fuktig och teaken torkade inte lika lätt som på sommaren. Och eftersom vi tänker fortsätta att använda båten på det sättet tycker vi att det är lika bra att lacka bordet. Högblankt ska det bli.

Sedan gjorde jag lite reklamationsarbete. Mycket av det jag lackade efter att jag bröt båda händerna blev inte riktigt bra. Jag orkade helt enkelt inte slipa tillräckligt och lade på lite för tjockt med lack. Nu lackas alltså mahognyskivorna som sitter under rutan i sittbrunnen om och bilden är från lackrummet i eftermiddags.
I morgon ska vi ner och lacka lager 2 och topcoata kistlocket innan vi tar oss ner till varvet.

Inga kommentarer: