lördag 14 maj 2011

Kölskyddet på!


Torbjörn Eriksson på Svenska Koster har designat ett kölskydd om vi skrivit om förut. I dag var det dags att montera ett på vår köl. Anledningen att vi vill ha ett kölskydd är dels att vi minskar risken att deformera blykölen vid påkänningar och dels att minska risken för skrovskador om vi går på hårt.

Själva mekanismen är inte bara att gummit i sig ska dämpa utan det finns en 700 ml stor kammare inuti kölen som i normalfallet är fytt med vatten. Till kammaren leder 4 hål (ca 14 mm i diameter) och om man går på i 5 kn så trycks vattnet ut på 0.1 sekund och båten bromsar på 15 cm istället för att tvärstoppa.






Att sätta på kölen var ett kladdigt jobb som Torbjörn var vänlig att hjälpa oss med. Man får först slipa kölen lite och torka av med aceton. Sedan tar man ett speciellt lim och brer på tjockt både på köl och i skyddet. Sedan placerar man skyddet och spänner fast det med spännremmar förutom att man också fixerar det med skruvar och bräder. Det är stor risk att det glider på limmet annars.










Nu ska limmet få härda tills i morgon eftermiddag innan vi ska fortsätta med att anpassa skyddet till kölen. Vi måste spackal upp en jämn yta mellan köl och skydd med ett specialspackel. När allt är bottenmålat ska det inte synas att det sitter en gumminos på kölen.








Ska bli skönt i sommar när vi letar oss in mot land i naturhamnar att vi inte behöver bry oss om vi går på - det är ju så man hittar bästa platsen :)

Inga kommentarer: