lördag 9 april 2011

Lördag v 14 2011




Fullt ös på varvet och ganska soligt och rart trots en enorm blåst.
Jag fick fart på en massa gamla trådar som legat på vänt. Bland annat lackade jag hörnet som skadades av septitanken för mer än ett år sedan. Sedan gjorde jag de två mellanväggarna som behövs på toan och två hyllplan till akterhyttsgarderoben. Förutom det hann jag sätta fast under delen på grabbräckena vid nedgången. Den övre listen kunde jag inte sätta dit då jag bara hade en tillräckligt lång skruv.











Magnus hjälpte mig en del i dag då jag har svårt med dosborren ibland då den hugger. Känns inte så skönt i handlederna som fortfarande protesterar i extremlägen.
För övrigt satte han gångjärn och lås på luckan där alla instrument ska sitta - blev väldigt bra trots att den slagit sig lite. Tror vi kan få den att slå sig tillbaka till plant läge. Sedan provade han att dra en datakabel till instrumentpanelen vid nedgångsluckan men det gick inget vidare då den fastnar i plastslangen. I morgon provar vi med kroppspuder.
Sedan upptäckte han en mycket trevlig sak när han inspekterade masten för att se vad som behöver göras med den innan påmastningen - det finns redan fäste och kablar till lanternan (och rätt lanterna också!) och en plattas om man kan skruva vininstrumentet i. Tre skruvar och allt är klart förutom dragning av kabeln till vindinstrumentet.
Där vann vi lite tid som kan läggas på annat :)




Fyrisån forsar nu ut med imponerande fart och bryggorna i hamnen ligger nästan under vatten. Forsen har eroderat bort isen långt ut i sjön och längs de murknaste partierna nära iskanten sitter måsarna och väntar på islossningen. Skulle inte förvåna mig om isen har gått på måndag.
Denna bild är från åmynningen - man kan nästa få intrycket att Ekoln redan är isfri.

Inga kommentarer: