onsdag 14 april 2010

Kölning bokad


Nu är det bestämt. Någon gång i början av v. 19 kommer vi att köla båten med hjälp av en kranbil som kanske också klarar av att lyfta båten kölad. Helt plötsligt kommer ju båtvikten öka från modesta 3,9 ton till 6,5 ton.
Efter kölningen kommer båten att stå på ett antal Seagrip-stöttor och dessutom via spännband förankras i stockar som kölen får stå på. På det viset kan vi sänka stöttorna vid epoximålning utan att båten tippar.
Vagnen Adastra står i är den gamla Nova-vagnen omgjord för att klara hennes skrov utan köl med löjligt korta stöttor.
Vi kommer att svetsa tillbaka stöttorna till upptagningen i höst i men som vagn tror vi dock inte att den kommer att duga med den nya båten utan vi kommer att använda den som en vagga.



Nu börjar det så smått att kännas som ett upplopp. Antalet lediga dagar till sjösättning är lätträknade men fortfarande ganska många.
Mållinjen är i alla fall inom synhåll även om detta lopp inte blir slutpunkten för bygget som helhet.

Kommer ni ihåg ett inlägg i början av bloggen. Det var en bild på ett Linjettdop och då trodde vi att vi själva inte skulle kunna ha ett dop förrän våren 2011 vilket kändes oändligt långt bort. Nu kom den välsignade "krisen" som gjorde att vi kom fram ett halvår i kön för att köpa båt och snart kan vi faktiskt själva döpa vår båt. :))))

Inga kommentarer: