söndag 2 maj 2010

Ett inlägg om kölar

Gamla långkölade båtar jämförs inte sällan med nya tidens båtar med delat lateralplan. Vad lite vet man inte då.
Detta mina vänner är X:et, en gammal goding från 1912. Man blir något förvånad när man ser undervattenskroppen som väl mest kan liknas vid Volvo Ocean Race-båtarnas.




Nu till vår köl. Det är en blyköl på 2,6 ton och inte alls så extremt djup som X:ets. Nu var det dags att göra något åt den nämligen att passa på att måla undersidan medan den ligger. Det knepiga är att första lagret som består av International ETCH, en primer som etsas in i blyet, krävde 15 +grader. Denna kylslagna vår är inte det så lätt att få 2,6 ton bly att bli så varmt men jag slog in kölen i svart plast och hällde 10 liter kokhett vatten i en sopsäck som lades ovanpå kölen som i sin tur låg i solen. Framåt 15 -taget så var faktiskt kölen så varm att vi tordes måla och det fungerade bra.









Lager två som ska läggas på efter 1-24 minuter efteråt (noga där)* var en grå epoxivariant speciellt för metall. Det hela avlöpte smärtfritt och resultatet beundrades gränslöst av varvgrannar.
Nu är det inte så väderkänsligt längre då epoxin bara kräver 5 +grader.

Jag gjorde också något som krävde 20+grader, nämligen topcoatade på däck. Där var det säkert 30 grader så det var inga som helst problem.

Annars så får man ju så här i sjösättningstider ta lite tid till att hjälpa varvsgrannar på med master, av grund och allt annat möjligt skoj som kan hända på sjön.

En underhållande dag på varvet med andra ord.

* det visade sig att det stog fel på burken. 1-24 timmar ska de vara. Hoppas inte arbetet blev förstört!

Inga kommentarer: