Att långsegla/längesegla längre fram är ju en tanke vi har haft ett tag nu. Hittade en intressant artikel på Linjettförbundets hemsida angående Linjetten som långseglare. Verkar uppmuntrande tycker jag.
Hjärtstocken på Linjett 37 är redan lite överdimentionerad då det är samma som finns på L40. Extra förstärkning kring rötjärnen har vi redan tänkt på. Ska även förstärka skrovet i skarven mellan halvorna i fören och ev göra ett vattentätt skott här.
Det finns fler Linjetter som långseglat och en som är på väg ut om 4-5 veckor. Det är en Linjett 33, Relax, som har Alaska som delmål! Adressen till deras hemsida finns under Linjett-länkar.
Artikeln om L35:an Avatara kommer här:
Sverker Ahrborg ger tipsen för långseglingen
Vi är många som drömmer om den riktiga långfärdsseglingen. Tanken finns nog att vår linjett vore en bra båt för ett sådant äventyr. En av våra medlemmar inte bara drömde utan har även gjort slag i saken. Han byggde en 35:a, kompletterade standardlösningen på olika sätt för de planerade färderna. Sen stack han ...
På årsmötet 2004 berättade Sverker Ahrnborg om sin färd tur och retur till Karibien i sin Linjett 35 nr 80, Avatara. Han blev inte gammal hemma utan stack iväg igen, denna gång till Medelhavet där han färdats i två år. Det äventyret avslutades med en färd via de franska kanalerna hem.
Jag träffade honom på Rosättra häromdagen, nyss hemkommen, och vi språkade en stund om hans erfarenheter vad gäller båt och utrustning från sina färder.
Avatara byggdes vintern 2002 av Sverker själv och innehåller en hel del finurliga lösningar som antyder på fantasi, teknisk begåvning och erfarenheter av sjölivet. 32500 distansminuter har Sverker avverkat i sin Avatara.
Bland annat har han gjort följande förändringar från en Linjett 35 i standardutförande:
40 hkr Volvo Penta (ursprungligen utrustades båten med en Yanmar av motsvarande storlek, men problemen blev så många att Yanmar ersätte med ny Volvo!)
Backstag som efter en tid på Atlanten kompletterades med babystag. Kändes viktigt efter att ha sett hur masten pendlade.
Såväl hjärtstock som röstjärn har förstärkts (i anslutning till byggandet)
Solpaneler är monterade ovan biminin – totalt 200Watt. På samma ställning sitter radarn
Lofrans ankarspel med 30 m 6mm kätting. Den allmänna uppfattningen att man behöver 60 à 70 m kätting saknar skepparen förståelse för. Det har aldrig behövts! För mycket vikt i fören är inte bra och skulle man mot förmodan behöva mer tamp/kätting kan man skarva med tågvirke. Ankaret är ett 12 kg Delta.
En intressant lösning i ankarboxen – för de som irriterar sig för att det kommer in vatten i ankarboxen via hålet runt rullfocksrullen – är en vattentät inbyggnad av rullen med se separat dränering. Luckan går naturligtvis att ta bort.
Ytterligare en finurlig lösning är placeringen av en extra manuell länspump under durken i salongen. Slangen går på samma ställe som vad gäller den i sittbrunnen.
Där finns också ett fäste för handtaget.
Storseglet har 3 rev, det kunde varit ännu ett för överfallsvindarna på Medelhavet.
Om Linjetten till havs även i hårt väder finns bara positiva ord! Aldrig vatten i sittbrunn till exempel. Båt och besättning har flera gånger råkat ut för mer än 25 m/s. Vid ett tillfälle har man kryssat sig fram på bara bottenrevad fock. Betydligt torrare och bekvämare än en Swan 36 som Sverker tidigare seglat på Atlanten med i hårt väder.
Den senaste långfärden avslutades med färden på de franska kanalerna, ungefär där Göran Schildt gick (Önskeresan), fast i motsatt riktning. Om vi har tur kanske vi får oss tilldel den resan på ett årsmöte...
Vid tangentbordet
Lennart Collén
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar