Rosättras hemsida har uppdaterats med en beskrivning av linjett 37.
Bon apeti´t:
Liksom tidigare modeller i Linjettfamiljen så är Mats Gustavsson designer och konstruktör till Linjett 37. Båtens konstruktion har vuxit fram ur Mats händer genom många samtal med Linjettseglare och personal på Rosättra.
Linjett 37 har modernare linjer än sina systrar, med något högre fribord och mindre överhäng i för och aktern. Även om linjerna är moderna så är målsättningen att konstruktionen skall bestå över de rörliga designtrenderna. Klassiska linjer som skall ge lång livsläng.
I linje med samtliga Linjetter så är Linjett 37 tydligt anpassad för skärgårdssegling med en lutande stäv och ett acceptabelt djupgående för att kunna angöra i härliga naturhamnar. Den smala vattenlinjen med det lättdrivna skrovet ger en hanterbar segelyta som helt kan manövreras av rorsman vid ratten. Båten är byggd för att enkelt hanteras av två personer. Mats som konstruktör har haft som målsättning att L37 skall vara en dröm för en seglande familj.
Trots sina mindre mått än storasystern Linjett 40 har Linjett 37 möjlighet till tre stycken dubbelhytter och en rymlig salong med vinkelpentry. Planlösningen är mera utrymmesoptimerad och båten kombinerar vackra linjer med effektiv volym.
Skrov och däck
Linjett 37 är en båt med relativt större segelyta än sina närmaste systrar Linjett 40 och Linjett 35. Skrovformen är bredare akterut och något rakare stäv – fortfarande är vattenlinjen smal för att båten skall vara lättdriven. Båten har en tydlig och trygg slutstyvhet.
Laminatet är handupplagt med riktade glasfibrer och Divinycell för styrka i skrovet. Höga bottenbalkar tillsammans med en kölficka ger ett stabilt skrov som tål grundkänningar och hårt ansatt rigg.
Vid ratten i den klassisk akterplacerad sittbrunnen kan rorsman manövrera samtliga tampar som smidigt löper under däcket och mynnar ut vid de två elektriska (tillval) vinscharna. Samtidigt ger detta en ren och rymlig del framför styrpedestalen som helt kan disponeras av besättningen. Breda skarndäck tillsammans med dolda tampar ger ett stilrent och praktiskt däck att använda.
Köl och roder
Liksom tidigare Linjetter så har Linjett 37 en grundgående köl för att kunna segla i vår skärgård. Kölen har en traditionel profil med en smäcker tjockare del längst ner. Bulben nertill ger ett djupgående på praktiska 1.88 m.
Rodret är balanserat frihängande med den understa delen konstruerad som en offerdel. Den övre delen är i sin konstruktion fem gånger starkare än den undre. Hjärtstocken är i rostfritt stål och glasfiber. För att ge en bra känsla i styrningen är rodret förbundet med ratten via länkarmar. På rattpedistalen sitter roterbar instrumentpanel med plotter, autopilot och motorinstrument.
Rigg och segel
Med det lättdrivna skrovet så blir segelytan mindre och enkelt hanterbar för två personer. Linjett 37 har en 9/10 rigg i aluminium från Seldén. Storskotskenan sitter ur vägen på salongstaket. Dubbla svepta spridare garanterar att riggen står stadigt utan behov av backstag och trimmas enkelt och effektivt med akterstagets talja. Självslående fock är standard, väljer man även 110%-fock går är det enkelt att rulla in och skifta till självslående fock.
Inredning
Med en optimerad konstruktion och ett effektivt utnyttjande av volymen under den klassiska produktionen så har Linjett 37 möjlighet till tre separata hytter.
På var sida om nergången ligger akterhytterna. Direkt till höger ligger toaletten med dusch och följs därefter av navigationsbordet långskeps. Mittemot står det rymliga vinkelpentryt med kyl, gasolspis, dubbla djupa hoar och bra avställningsytor. En traditionell L-soffa fyller salongen. Lågt sittande fönster kombinerat med att masten är placerad nära huvudskottet ger salongen ljus och rymd. Huvudhytten är placerad i fören med bra stuvutrymmen och rymlig garderob.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar