Strålande väder med både svaga och friska vindar fick vi i helgen, precis som vi önskat oss.
Båten låg skinande och inte helt klar vid bryggan. Den hade endast seglat 0,8 nM så vi är absolut försökskaniner (med glädje) .
Vi kastade loss vid 12 på lördag och kryssade i svaga vindar norrut i Vätösundet och sedan kryssade vi söderut mot Lidö som vi rundade för att kryssa norrut till Arholma där vi vände söderut och kryssade till Lidö där vi la till vid de södra klipporna för natten. Konstiga vindar med andra ord!
På Lidö väckte båten välförtjänt beundran och vi hade ett par intressenter ombord för kontroll. Vi tog också en promenad till västsidan där Linjett 37 nr 9 låg på sin jungfrufärd. Trevligt samspråk "Linjett 37-ägare" emellan. Deras Linjett skulle nu tillbaks till Rosättra för kompletteringar och förbättringar som
Söndagen bjöd på fantastiskt seglingsväder med friska
Väl i hamn fick vi en pratstund med Mats Gusatavsson innan det förättades dop och sjösättning av Linjett 37 nr 8 Tintomara.
Vi har tre år dit :(
Vad tycker vi då om båten - jo väldigt mycket i positiv bemärkelse!
I vindbyar kräner hon lite och tar fart på en gång. Känns jollelik utan att vara jobbig att styra då hon spårar så bra. Motorn går tyst och utan att man känner någon roderpåverkan av propellerströmmen.
Alla fall dragna under rufftaket till wincharna där de tamparna gick ner under en lucka. Elwinchar gjorde arbetet att skota och hissa lekande lätt.
Sittbrunnen, som vi haft dubier om då vi trodde att det inte skulle gå att ligga på tofterna då de var så korta, fann vi vara väldigt bekväm. Det gick faktiskt att ligga bekvämt och det var väldigt skönt att luta sig mot sargarna då de tillräckligt höga. Man har också hittat på en finurlig bordslösning.
Sittbrunnen har lagom avstånd mellan tofterna så att man ska kunna ta spjärn med fötterna när det lutar.
Sköna soffor
Det enda som vi inte trivdes med var höjden på sittbrunnstältet som var för lågt. Vi är vana att ha 180 cm ståhöjd under Novans tält. Vi får helt enkelt göra en annan lösning själva.
Summasumarum:
Detta är absolut en båt värd tiden att vänta, mödan att bygga, och förhoppningsvis pengarna det kommer att kosta också. Ekonomin ska vi prata med varvet om i september.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar