lördag 9 juni 2012

Kaos i båten!

Detta kaos beror på storstädning. Vi har ägnat dagen åt att samla ihop allt som har med båtbygge och underhåll och dela upp det i 4 högar. 1. det som ska med på semestern 2. det som ska hem 3. till verkstaden. 4 till förrådet.
Bara grejor som behövs för sommarens byggplanering ska med men det blev en del. Borrmaskin, slipmaskin och såg är självklara. Skruv, mutter och brickor, plugg, sika mm behövs för att slutföra arbetet med att sätta fast sista teakskivan och plugga klart all teak samt borra fast säkerhetsselsfästen och badbryggehandtag vilket vi tänkte göra på semestern. Vi hoppas få sittbrunnstältet innan semestern också och behöver borra fast fästen mm för det. Mer än så tänker vi inte göra under säsongen. Tror vi.

Får inte följa med på semester

I dag slutförs arbetet med diseltanken till kaminen och jag limmar om en list i pentryt som släppte på sika - nu blev det epoxi.
Allt sänglinne och handdukar, täcken och kuddar är också på plats. Fattas gör personliga kläder och skeppsapoteket vilket enligt Magnus innehåller allt man kan behöva och mer därtill utom plåster. Ett skeppspotek värdigt en doktor med andra ord. Jag förstår inte upprördheten - vi har ju tape och toapapper :)

1 kommentar:

Thallatha sa...

Plåster är väl inte nödvändigt. Men hur klarar sig mänskligheten utan eltejp. Det har man ju dessutom alltid i fickan - eller!?

1978 - årtalet kommer jag bestämt ihåg -skulle vi göra en mindre omnyggnad av Högspänningslinjen som gick över "Piggeberget" i Kungshamn. Vi skulle bl.a byta ut två isolatorer som var monterade tätt intill varandra i en vinkel mot taldriksisolatorer för att få större avsstånd på linorna, som slog ihop ibland med strömavbrott som följd. Det fanns dessutom två stolpar med samma konstruktion. Detta arbete föll på min lott.

Isolatorena satt så tätt ihop att krokarna inte gick att vrida runt.

Jag tog skiftnyckel och slog av en bit på porslinet. Lyckades naturligtvis skära av nästan en hel knoge på det vassa porslinet. La tillbaka biten och tog det jag hade till hands - eltape - och lindade runt handen. Jag hade inga handskar på mig. Har aldrig kunnat jobba med handskar.

När avbrottet var klart, tvättade jag bort det mesta blodet och la på ett plåster. På kvällen skulle jag jobba på det hus vi höll på att bygga så jag hade inte tid att kolla på min skada. Efter ett par dar fick jag se att hela knogen var svart och tänket att jag måste nog gå till docktorn.

Nästa morgon fick jag se att det fanns en liten ljus prick i det mörka så jag avvaktade med att gå till docktorn. Det är ju, som du vet, en yrkeskategori som man skall ha så lite med att göra som möjligt (smilys)

Biten växte fast och idag kan man inte ens se ärret.

Jag säger bara eltejp.

Ha en trevlig sommar